Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Lopez Llano, Edison"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Educación y niveles de pobreza en la Región Puno en el año 2023
    (Universidad Andina Néstor Cáceres Velásquez, 2024) Lopez Llano, Edison; Huacani Sucasaca, Yudy; Universidad Andina Néstor Cáceres Velásquez
    La presente investigación tuvo como objetivo determinar la influencia de la educación en los niveles de pobreza en la región Puno en 2023. Utilizando un enfoque cuantitativo y un diseño de investigación no experimental y transversal, se recopilaron datos de la ENAHO del INEI. Se aplicó el modelo econométrico Logit para analizar la relación entre la educación y la pobreza, considerando la variable binaria de pobreza en la población. Los resultados revelaron que el 62.48% de la población evaluada se encontraba en situación de pobreza, destacando una preocupante crisis económica. Al desglosar la pobreza entre áreas urbanas y rurales, se observó que el 29.16% de la población urbana era pobre, mientras que en áreas rurales esta cifra ascendía al 37.52%. En cuanto a la distribución de niveles educativos, se identificó que el nivel predominante era la educación primaria (25.3%), seguida por la educación secundaria (29.38%). Los niveles educativos superiores presentaron menor representatividad. El análisis del modelo Logit mostró un coeficiente significativo de -0.32171 para el nivel educativo, indicando que un nivel educativo más alto disminuye la posibilidad de caer en la pobreza. Esta asociación subraya el papel crucial de la educación para promover el bienestar económico y laborales de las personas en la región de Puno. Estos hallazgos respaldan la importancia de invertir en educación como herramienta para combatir la pobreza y promover el desarrollo socioeconómico en la región. Palabras claves: Correlación, Nivel educativo, Niveles de pobreza, Población y Pobreza monetaria ABSTRACT The present study aimed to determine the effect of education on poverty levels in the Puno region in 2023. Using a quantitative procedure and a non-experimental, cross-sectional study design, data were collected from the National domestic Survey (ENAHO) conducted INEI. The Logit econometric modelling was applied to analyze the connection between education and destitution, considering the binary variable of poverty in the population. The results revealed that 62.48% of the evaluated population was in poverty, highlighting a concerning economic crisis. When breaking down poverty between urban and rural locality, it was observed that 29.16% of the urban population was poor, while in rural areas, this figure rose to 37.52%. Regarding the distribution of educational levels, it was identified that primary education (25.3%) was the predominant level, followed by secondary education (29.38%). Higher educational levels were less represented. The analysis of the Logit model showed a significant coefficient of -0.32171 for educational level, indicating that a larger level of education reduces the probability of poverty. This association underscores the essential role of education in improving the economic and employment conditions of individuals in the Puno region. These findings support the importance of investing in education as a tool to combat impoverishment and promote socio-economic development in the region.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement